יום רביעי, 4 בנובמבר 2009

על עסקים קטנים שחושבים ניו מדיה בגדול !

מה משותף למסעדה קוריאנית מלוס אנג'לס, בית קולנוע שכונתי בברייטון וחנות משפחתית מהרדשייר (צפון אנגליה) המספקת ציוד לדישון בזבל אורגני (composters)? כולם מהווים הוכחה לכך שמיתוג אישי ועסקי באמצעות הניו מדיה לא חייב להיות נחלתם של מותגים גדולים וחברות ענק בלבד. להיפך, המדיה החברתית היא הפלטפורמה המתאימה ביותר עבור עסק בסדר גודל קטן שמעוניין להגביר את החשיפה שלו ולהגיע לקהל יעד מגוון יותר. עם קצת יצירתיות ופיקנטריה (כמו שרק עסק קטן יכול לייצר) והרבה נחישות,השמיים הם הגבול כשמדובר בפעילות ניו מדיה.

לא כל העסקים הפנימו זאת, במחקר שפרסם לאחרונה סיטי בנק ( citibank) עולה כי רק 76% מהעסקים הקטנים מאמינים
בשימוש בניו מדיה לצורך פעילות שיווקית ומיתוג. אולם, אפשר גם אחרת. הדוגמאות הבאות שמספקת לנו מומחית הניו מדיה וה- PR ОnLine לורה פישר ((Lauren Fisher) מסוכנות הניו מדיה Simply Zesty שבדבלין מוכיחות זאת:

המשאית המצייצת של Kogi BBQ
Kogi BBQ היא מסעדת מזון מהיר המתמחה בהכנת טאקו קוריאני עסיסי ומתובל המופץ באמצעות משאית המשמשת מאין מזנון נייד הנוסע לו ברחבי לוס אנג'לס. לבעלי Kogi BBQ היה ברור שמזנוני טאקו קוריאני ניידים אינם מהווים שום בשורה עבור תושבי לוס אנג'לס, אולם משאית המדווחת באמצעות הטוויטר אודות מיקומה והתחנות הבאות שלה כולל עדכונים מקוריים ביותר מהשטח הם בהחלט חידוש מרענן. מעל 44,000 עוקבי הטוויטר של Kogi BBQ מקבלים דיווחים על כל מה שמשאית הטאקו של Kogi BBQ נתקלת בו. החל מדיווחי תנועה ואטרקציות מעניינות בחוף Huntingtown ועד להודעות על כרטיסים למסיבת תחפושות בצ'ינה טאון או הפתעה בסגנון Trick or Treat עבור חוגגי חג כל הקדושים. ואם זה לא מספיק, המעריצים של Kogi BBQ (ויש לא מעט כאלה מסתבר) מוזמנים להיכנס לאתר החברה ולבחור חולצת טישרט עם עיצוב מקורי אותה ילבשו השליחים במשאית שלKogi BBQ . התוצאה: ממסעדה קוראנית אלמונית הפכה Kogi BBQ למותג שכל לוס אנגלס מכירה והיקף ההזמנות גדל באופן כה משמעותי שב- Kogi BBQ נאלצו אף להוסיף עוד משאית כדי לעמוד בעומס.

Marsh Café- מזמינים את משתמשי ה- Foursquare's לדרינק
בית הקפה Marsh Café בסאן פרנסיסקו לא היה משהו מיוחד להציע ללקוחותיו. אבל היו לו כמה עובדים שמכורים לרשתות חברתיות ולאפליקציות כמו ה- Foursquare's אשר מאפשרת למשתמשי רשתות חברתיות לתקשר בינהן,להחליף רשמים וביקורות (למשל אודות התפריט באותה מסעדה) ולשתף ב"טיפים" שונים באמצעות מכשירי דור שלישי מתוחכמים ובעיקר באמצעות ה- I Phone. מכאן עלה הרעיון להציע משקה חינם לכל משתמשי ה- Foursquare's. הצעה ידידותית זו שהוצגה באמצעות כרזה פשוטה (וכמובן דרך יישומי ה- (Foursquare's) עשתה בדיוק מה שמותג צריך לעשות בעידן הניו מדיה: יצרה שיח ציבורי ( conversations) רחב למדי שהביא לסיקור רחב אפילו בערוצי המדיה המסורתיים כמו למשל ה-CNN .

לדברי קרי טולרי (Cari Turley ) מנהלת Marsh Café שהיא עצמה אגב משתמשת - Foursquare' כבדה
הצעד זכה לתהודה רבה והתבטא לא רק בכמות המחמאות שהיא מקבלת ברשת אלא גם בגידול מאסיבי בהיקף המכירות מאז המהלך, גידול שהכריח אותה לתגבר את צוות המלצרים בקפה.

Duke of York’s – הקולנוע שיצא מהקופסא
בברייטון – עיירה סגרירית באנגליה אין הרבה אטרקציות. אולם בית הקולנוע
Duke of York’s הפך לכזה, לאו דווקא בגלל סרטי הקאלט שמוצגים בו. מי שאחראי למיתוג המוצלח של בית הקולנוע הוא מנהל הקולנוע, בריטי חביב בשם ג'ון (לדעתי יש בעיית מיתוג אישי למי שמתעקש להזדהות רק בשמו הפרטי,אך זה כבר נושא לפוסט אחר..). ג'ון זיהה את הפוטנציאל הרב שיש בשילוב בין קהל יעד צעיר עם אורייטציה טכנולוגית גבוהה המבקר בקולנוע מצד אחד ועולמות תוכן שלמים שאנשי Duke of York’s יכולים לספק (ביקורות סרטים,המלצות,מידע על פסטיבלי סרטים, פרטי טריוויה אודות שחקנים,במאים ועל תעשיית הקולנוע ועוד). כך הפך בית הקולנוע הקטן לקהילה מקוונת שלמה שמונה נכון לעכשיו: 1,200 עוקבים בטוויטר ומעל 700 מעריצים בדף הפייסבוק. כל אלה מקבלים ומשתפים אחד את השני בעדכונים חמים על כל סרט שיוצא, טריילרים ,ביקורות ועוד ועוד. מה שמגביר את החשיפה של Duke of York’s הוא גם הבלוג המקצועי שמנהל ג'ון – splendor cinema הכולל חידונים פיקנטים לחובבי הקולנוע,פוסטים מרתקים אודות סגנונות קולנועיים ואפילו סקירה של בתי קולנוע מיוחדים ברחבי העולם. מיותר לציין שהבאזז שנוצר סביב ה-Duke of York’s מתאים יותר למותגים גדולים מאשר לבית קולנוע קטן ונידח אי שם בברייטון...

Wiggly Wigglers - עושים conversation מ- composters...
לרוב האנשים אין מושג מה זה Worm composters (זבל אורגני המשמש לדישון והדברה). אולם, אלה שיש להם מושג פשוט לא יכולים שלא להכיר את ה- Wiggly Wigglers. מחברה קטנה המספקת ציוד גננות ודישון הפכה Wiggly Wigglers למותג אמיתי ולמובילת דעת קהל. כל זאת אודות לפעילות ממוקדת ויעילה בערוצי הניו מדיה. חווית התוכן שמספקת Wiggly Wigglers לא מביישת את מותגי הצריכה הסקסיים ביותר. והיצירתיות של אנשי Wiggly Wigglers ובעיקר של הת'ר גורינג ( Heather Gorringe) המרכזת את פעילות הניו מדיה של החברה בהחלט מעוררת השראה.

איפה נמצאת Wiggly Wigglers.? בכל מקום.
החל מאתר The Wiggly Cinema המציג גלריה מושקעת ביותר של סרטונים וראיונות מוקלטים כמעט על כל נושא מתחומי הגינוון והנוי, הדישון,הפרזול ועוד. בנוסף מתחזקת Wiggly Wigglers סדרת פודקאסטים (לא מכבר עלה הפודקאסט ה-200!) ובו ניתן להתרווח בנחת על ה- ‘wiggly sofa’ להעלות שאלות, לשתף במידע ובעיקר לקבל ממומחי הבית "פיל החוואי"(Farmer Phil) והתר מידע שימושי ו"טיפים" כמעט בכל נושא החל מהאכלת תרנגולות והיערכות בחווה לקראת תקופת החורף ועד למדריך לחירת פטריות מאכל ומניעת ריחות רעים. לכל אלה מצטרף הבלוג הפופולארי של Wiggly Wigglers ועל כל המקהלה מנצח חשבון טוויטר המונה 1572 עוקבים !

Howies – חנות הבגדים שהפכה למותג עם אישיות

חנות הבגדים הבריטית Howies היא דוגמא מצויינת לעסק קטן שבנה לעצמו אישיות באמצעות הרשת החברתית ואף ממשיך לתחזק אותה ולנהל עם הגולשים דיאלוג על בסיס קבוע. ראשית, חשוב לציין שעבור הגולשים השם Howies מתקשר מייד עם השמות: טים רובין פט, בן וג'ון. אלה הם חברי צוות החנות אשר משתפים מידי יום את הגולשים כמעט בכל אפיזודה מחייהם הפרטיים ונמצאים כמעט בכל ערוץ מדיה חברתית אפשרי. כל החלטה החל מבחירת טי שרט החודש ועד להתלבטות של פט אודות מכירת אופני ה-BMX מתועדת ברשתות החברתיות ופוסטים המגוונים שמעלים חברי הצוות לאוויר בתדירות גבוהה בבלוג שהם מנהלים. התוכן הפיקנטי שלהם עשה את שלו וכיום יש ל- Howies מעל ל-2000 אוהדים בדף ה-FANS בפייסבוק. כנראה שהחשיפה המודעת של אנשי - Howies משתלמת שכן האינטימיות שהצליחו להשיג סייעה להם להביא גולשים רבים גם לרשתות חברתיות פחות המוניות ויותר ממוקדות כגון rumplo שם מוזמנים אמנים צעירים להציע ולבחור חולצות בעיצובים בעלי טאץ' אינדיבידאואלי (אישיות למותג כבר אמרנו?). אין ספק שעבור הצרכנים הבריטים Howies היא הרבה יותר מעוד חנות בגדים. היא בעצם, ערוץ המאפשר לבטא את עצמך ולא לחשוש מתגובות הציבור. בדיוק כמו שעושים טים,רובין,פט,בן וג'ון באמצעות המדיה החברתית.עבור עסק קטן שמגיע מתחום האופנה זה דימוי לא רע בכלל...

לסיכום, כפי שראיתם כל בעל עסק קטן ואפילו איזוטרי, יכול וצריך לייצר חוויה ואינטראקציה עם הצרכנים ובכלל עם קהל המבקרים במדיה החברתית. הוא רק צריך לחשוב מחוץ לקופסא, להאמין בעצמו וגם בצרכנים שלו, וכדאי גם שיכיר את המדיה החברתית על שלל האפליקציות שהיא מציעה. ניתן אפילו לומר, שהבאזז שעסק קטן עשוי לחולל אפילו גדול יותר. למה? כי כולנו אוהבים סיפורי סינדרלה ומה שיפה הוא שהאפליקציות שמספקת לנו הניו מדיה לא הופכות לדלעת בחצות...

2 תגובות:

  1. מעניין, אבל לא הייתי אומר שמי שמזדהה רק בשמו הפרטי יש בעיית מיתוג אישי - ע"ע מדונה, פרינס וכמובן המאסטרו...

    השבמחק
  2. 1.תודה על תגובתך
    2. לדעתי קיים הבדל בין השמות שציינת שכבר היו ממותגים בשמם הפרטי/הכינוי שלהם עוד לפני עידן הניו מדיה לבין מי שמעוניין למתג עצמו / את העסק הפרטי שלו (כמו ג'ון מנהל בית הקולנוע הנ"ל)
    באמצעות הניו מדיה ולתהליך זה יש צורך בהזדהות ושקיפות מלאה לפי עקרונות המיתוג האישי וגם בהיבט של SEO
    ושוב תודה על תגובתך/הערתך

    השבמחק